Proč si vybírám klienty
Ano, čtete správně. Já si skutečně klienty vybírám. Toto konstatování není machrování. Není to o tom, že bych měl vždy přehršel poptávek. Je to míněno zcela jinak. Svoji práci, tedy tvorbu webových stránek, nepovažuju jenom za práci. Děláme weby pro malé a střední firmy a jsme dostatečně technicky zdatní na to, abychom zrealizovali téměř jakoukoli zakázku. Jenže moje práce pro mě není jen zdroj příjmů, ale vždy jsem chtěl, aby mě taky bavila. Proto jsem před lety odešel ze zaměstnání a proto jsem zkoumal, jak začít podnikat a přitom nebýt časem otrávený. Chtěl jsem si jednak sám řídit svoji práci a dělat ji v klidu. Jenže jsem brzy pochopil, že s některými klienty to prostě v klidu nejde.
Navíc tvorba webu není něco, co by skončilo tím, že web předáme klientovi. Po spuštění se staráme i o jeho technickou správu, tvoříme další obsah, nebo provádíme průběžně SEO a jsme tedy s klientem i nadále v intenzivním kontaktu.
Klíčové je vzájemné porozumění od prvního momentu
Pochopil jsem velmi brzy, že pokud si nerozumíme už na první schůzce, ztráceli bychom v budoucnu čas a jakákoli další spolupráce by byla jen vzájemné trápení. Několikrát jsem šel do zakázky, o jejímž zadavateli jsem měl veliké pochybnosti a vždy se pak spolupráce silně zadrhávala, až se v mnoha případech zastavila úplně. Většinou jsme tyto zakázky přesto dodělali, ale rozhodně to nebyla bezproblémová a příjemná práce.
Jak na to – základní předpoklady pro úspěšnou schůzku
- Chodím na schůzky připravený – Vím maximum podrobností o klientovi, jeho práci, o jeho oboru, konkurenci, lokalitě, … Zkrátka o všem, co je možné zjistit předem.
- Vím, že klient podniká v oboru, který mi není proti srsti – Před schůzkou si zjistím, v jakém oboru nebo oborech klient podniká a vím, že mi jeho podnikání není takzvaně proti srsti. Například jsem vždy nakloněn spolupráci, pokud klient pracuje v realitách. Další obory, které jsou pro nás akceptovatelné a máme s nimi mnoho zkušeností, je strojírenství, stavebnictví, stěhování, potravinářství atd. Co nás nezajímá a nechceme se tomu věnovat, jsou weby politiků, farmaceutických firem nebo porno průmyslu.
- Na první schůzce jsem vždy velmi pozorný – Je to tak trošku rituál. Vyberu pro schůzku vhodné místo, Oprostím se od všech ostatních myšlenek a v klidu pak během našeho povídání vnímám o čem si povídáme a hlavně jak na mě klient působí.
- Během schůzky si zapisuju maximum informací – Zapisuji si i takové, které přímo nesouvisejí s tématem webu. Několikrát se mi stalo, že si mě klient vybral právě proto, že viděl, jak jsem na schůzce pečlivý. Zapisuji si vše i proto, abych mohl po schůzce dobře předat informace kolegům a abychom se mohli v klidu soustředit na přemýšlení o zakázce a nacenění prací.
- Pocit po schůzce je pro mě klíčový – Jestliže mám po schůzce dobrý pocit, bývá často z poloviny „ruka v rukávě“ a můžeme pak v klidu přemýšlet nad zadáním a následným naceněním webu.
Jak nás zákazníci najdou
Možná jsem to měl napsat v úvodu, ale chtěl jsem, aby byl článek ponejvíc o tom, jak si klienty vybírám a teprve až potom o „technické“ stránce věci.
Klienti si nás najdou sami – Je pro mě zcela klíčové aby nás klienti našli sami, tedy abychom byli dobře dohledatelní na internetu. Proto neděláme SEO jen pro naše klienty, ale také pro nás, Tímto způsobem získáváme zhruba třetinu zakázek.
Ti, pro které jsme již něco dělali – Dělali jsme weby pro celou řadu klientů a pro mnohé z nich děláme také SEO. Mezi ně patří například RE/MAX Alfa, Stěhovací firma Stěhování Cibulka, Online stavebniny 365 Shop.cz a mnoho dalších.
Klienti na doporučení – Ti, pro které jsme již něco dělali, nás často doporučují i dalším známým.
Aktivita na sociálních sítích – Trendem posledních 10 let je také být aktivní na sociálních sítích. Jsem člověk psavý a komunikativní a proto mi není cizí i využívání Facebooku a dalších platforem pro podporu podnikání. Facebook pro mě tedy není jen žvanírna, ale také zdroj zajímavých kontaktů a možností.